zondag 30 augustus 2009

Bloem-en bladhameren

Het enige wat je nodig hebt is een plank, hamer en breed schilderstape en natuurlijk een lapje stof. Ik gebruik poplin bewerkt met aluin en soda.



Ik leg bloemen of blaadjes of grassen op mijn stof en.........



hamer.

zo lang dat ik het gevoel heb dat het plakband vast zit.


dan draai ik het om en hamer totdat ik over de hele bloem ben gegaan.


en dit is dan het resultaat. Ik haal het plakband eraf, strijk het droog tussen twee stukken bakpapier en het is klaar.

In het boek Eco Coleur van India Flint is er ook een hoofdstuk aan gewijd. Zij noemt het Hapa-Zome, de Amerikanen noemen het Flower pounding en Leaf Hammering en ik noem het Bloem- en bladhameren.
Mijn techniek is een beetje anders dan die van India.
Ik plak de bloemen en blaadjes af met schilderstape.
Ze blijven dan goed op hun plaats en geven een duidelijke print.

Ik ben er al verschillende jaren mee bezig, eerst met het wrijven van bloemen en blaadjes op papier om mandala's te maken .

Naar aanleiding daarvan kreeg ik van mijn quiltlerares Monique Gilbert-Oversteyns een artikel van Iris Aycock verschenen in het lentenummer van American Quilter 1996.
Iris Aycock heeft prachtige quilts gemaakt met vooral gehamerde bladeren.

En zo is mijn weg in bloemen, planten en creativiteit verder geopend.

Inmiddels heb ik aan heel wat groepen de kunst van het bloem- en bladhameren mogen leren.

1 opmerking:

  1. Heb het geluk gehad om er ook een keertje aan te kunnen deelnemen. Je kijkt de volgende keer wel anders naar de natuur. Fantastische resultaten gezien, en ook geweldig uitgelegd!
    Je blog is inderdaad ook heel leuk en mooi.
    Tot zaterdag. Patricia

    BeantwoordenVerwijderen