woensdag 12 augustus 2009

Plantaardig verven

Sinds een paar weken ben ik bezig te verven met planten, een oude liefde weer terug opgepakt.

In het voorjaar heeft onze kruidentuin door hard werken van mijn man een gedaanteverandering ondergaan en hij heeft me uitgenodigd er ook verfplanten in te zetten.

Wouw, verfkamille, bloedzuring en valse indigo zijn nieuw aangeplant.

Koningskaars, guldenroede en duizendblad zijn verplant.

Tot nu toe heb ik geverfd met koningskaars, guldenroede uitgebloeid en met alleen de bloemen, wouw en boerenwormkruid geplukt langs de Demer in Betekom.

Allemaal met goed resultaat. Mooie gele kleurtjes van lichtgeel tot citroengeel tot
helder geel tot goudgeel tot olijfgroen.

Mijn voorbeits was aluin, twee baden nagebeitst met ijzersulfaat en kopersulfaat maar dat is niet mijn ding. Veel te vies.

Ik blijf bij aluin.

In de komende dagen ga ik verven met verfkamille en duizendblad.
Voor de valse indigo moet ik nog een goed recept zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten