zondag 31 januari 2010

Batik


Wij zijn op school nog altijd aan het batikken en hier nog een resultaat.
Over een eerste Luvos batikverfbad nog 2x geschilderd met strijkbare zijdeverf van Marabu. Dit geeft heldere kleuren.



Dit zijn gehamerde klaprozen die als ze gehamerd zijn paars/rood worden. Ik heb ze ingesmeerd met was, daarna nog wastekeningen gemaakt van blaadjes en die ingekleurd met groene zijdeverf en daarna de rest met geel, bruinachtig geel en een beetje groen.
Omdat ik de lap niet wassen kan omdat dan de kleurstof van de gehamerde bloemen helemaal vervaagt heb ik de lap daarna helemaal ingestreken met was en daarna tussen kranten er zoveel mogelijk uitgestreken. Dan wordt hij egaal, anders is het heel vlekkerig.
Ben blij dat ik het geprobeerd heb omdat ik met mijn gehamerde werkstukken ook nog wel eens iets anders wou doen.




Dit is nu mijn eigen waspotje besteld bij http://www.patchworkshop.de/index.php
Met daarbij geen bijen- en paraffinewas maar sojawas.
Het smeltpunt ligt op 50°C en kan er uitgewassen worden op 60°C.
Een groot voordeel ten opzichte van de andere was, milieuvriendelijker omdat de stof niet nabehandeld moet worden met wasbenzine en vriendelijker voor onszelf omdat we geen roet hoeven in te ademen. Geen koppijn achteraf.




En dit is het eerste probeersel met de sojawas. Het ruikt niet, werkt heel gemakkelijk met de tjanting en penseel.
Weer heb ik zijdeverf gebruikt die ik gefixeerd heb door te strijken tussen kranten en daarna in de wasmachine gewassen op 60°C op een kort programma met Ecover wolwasmiddel.
Ben heel blij met het resultaat en voor onze school heb ik inmiddels ook sojawas mogen bestellen. Hoera!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten